Jeśli to czytasz, to znaczy, że zdecydowałeś się na własną postać. Cóż, tworzenie personifikacji od zera nie jest trudne, wymaga nieco systematycznego podejścia, ale dla Ciebie przygotowaliśmy kilkanaście sugestii dotyczących tego, co możesz zrobić:
1. Wybierz, co chcesz personifikować. Okej, zapewne już to zrobiłeś. Ale może nie. Może wiesz tylko, że chcesz grać czymś z okolic RPA, a może jakąś byłą kolonią Francji. W takiej sytuacji warto spytać innych użytkowników, personifikacji jakiego kraju najbardziej potrzebują (lub zwyczajnie zajrzeć do
tego tematu). Nie tylko będziesz mieć świadomość, że Twoja postać jest ważna i potrzebna, ale i większe szanse na to, że ktoś Ci pomoże w jej tworzeniu.
2. Upewnij się, że Twoja postać jest zgodna z naszym Kodeksem. Głupio byłoby spędzić tydzień na dopieszczaniu personifikacji Warszawy tylko po to, by po oddaniu karty dowiedzieć się, że nie przyjmujemy personifikacji miast.
3. Pamiętaj, o notatkach. Szkoda tracić czas na wracanie i szukanie informacji, którą wypatrzyło się
n dni temu. Lepiej od razu zapisać wszystko, co wydaje się interesujące, w prowizorycznej karcie postaci, choćby i nawet w ciekawostkach. No i najlepiej rób to w notatniku i zapisuj co jakiś czas. Każdy sprzęt może mieć aspiracje na Terminatora i się nagle zbuntować...
4. Pamiętaj też, co będzie Ci potrzebne do napisania karty. Interesować Cię będzie kultura, historia, relacje z innymi krajami, stereotypy, lokalne zwyczaje a także wszystko co można by uznać za nietypowe. Na ich podstawie trzeba też będzie utworzyć wygląd i charakter personifikacji, jej aspiracje, lęki, osobiste przekonania.
To teraz możemy zabrać się za zbieranie samych informacji.
5. Przyjrzyj się samemu regionowi. To ważne, żeby mieć jakiś kontekst dla postaci. Historia i kultura nie odbywają się w próżni.
6. Poczytaj Wikipedię. Ta część może zająć Ci trochę czasu, ale jest tego zdecydowanie warta. Najlepiej przeczytać artykuł zarówno z polskiej Wikipedii jak i angielskiej (bądź innej). Jeśli znasz też język kraju, którego personifikację przygotowujesz, to artykuł w tym języku może również okazać się pomocny.
7. Poszukaj innych źródeł. Wikipedia nie jest najwierniejszym z nich. Jest streszczeniem i opracowaniem innych artykułów lub książek i czasem znajdą się tam informacje nieprawdziwe. Warto poszukać jakichś źródeł innych niż Wikipedia. Zwłaszcza, jeśli jakaś kwestia poruszona na Wikipedii wydała Ci się nie wystarczająco dokładnie wyjaśniona.
8. Poszukaj zdjęć. Musisz wiedzieć, jak osoby z tego kraju wyglądają, jak się ubierają i jakiej są karnacji. To nie rasizm - to zdrowy rozsądek. Nikt nie będzie traktował poważnie zupełnie białego Afrykanina.
9. Zwróć też uwagę na inne media. Filmy dokumentalne, grupy tematyczne na Facebooku, archiwa artykułów z gazet, fizyczne książki... Z braku laku, nawet strony z ciekawostkami i Tumblr potrafią się przydać. Z nich się czasem można sporo dowiedzieć. Niezawodnie zapoznają Cię z odmienną perspektywą na opracowywany przez Ciebie kraj i na jego relacje z resztą świata.
10. Zerknij do wiadomości z tamtych stron. Opcja dla leniwych:
- Wpisz w wyszukiwarkę "[nazwa kraju] news"
- Wciśnij szukaj
- Wybierz pierwsze z brzegu
Ale lepiej zabrać się do tego na porządnie.
Gdy uznasz, że starczy Ci już tych informacji, możesz zabrać się za zbieranie postaci do kupy.
11. Przygotuj szkic charakteru. Ten zazwyczaj wywnioskujesz z trzech rzeczy: z historii, kultury i stereotypów. Jeśli chcesz wziąć pod uwagę więcej elementów - droga wolna.
12. Przygotuj szkic wyglądu. Tu zwykle wystarczy, że weźmiesz pod uwagę to, jak wygląda przeciętny przedstawiciel danego narodu, a także jakie są na jego temat stereotypy. Czasem przyda się wiedza o historii. Jeśli kiedyś w historii tego kraju ważna była praca fizyczna, to być może jest dobrze zbudowany. Jeśli większość życia miał spędzić za biurkiem albo w ciemności, to być może pogorszyło mu to wzrok. Może ma blizny albo tatuaże.
13. Upewnij się, że postać jest realistyczna. Jeśli doszedłeś do wniosku że Twoja postać jest psionikiem albo ma zielone włosy, to najprawdopodobniej doszedłeś do mylnego wniosku. Twoja postać ma być kimś, kto bez trudu wtopił by się w tłum, przebywając w reprezentowanym przez siebie kraju. Również ciężko uwierzyć, że Twoja postać ma wszystkie możliwe wady, albo na odwrót - same zalety i żadnych wad. Dobrze jest upewnić się zawczasu, że Twoja postać nie jest typową Mary Sue:
-
http://akaszik.w.interiowo.pl/marysue.htm-
http://test.4free.pl/test/510450/60277-
http://katfeete.net/writing/suestart.phpCo większe udziwnienia zawsze wymagają jakiegoś uzasadnienia.
14. Pamiętaj, że stworzona postać nie jest Tobą. Nie reprezentuje cię. Jest niezależną jednostką, której nie zawsze wszystko musi się udać. Czasem może zaprezentować się od złej strony. Czasem nawet ktoś może ją skrzywdzić. Jeśli jest to dla Ciebie problem, być może dokonanie pewnych zmian w swojej postaci pomogłoby Ci nabrać dystansu.